Image by senivpetro on Freepik
Ako pripraviť auto na zimu? - Sprievodca údržby a základného servisu vozidla (nielen) na zimu
Zima je pre naše auto najťažším obdobím. Je vystavené mrazu, vyššej vlhkosti, snehu či soli. Je to pomyselný test pre všetky komponenty vozidla. Ako docieliť to, aby auto týmto testom prešlo? Ako by mal prebiehať pravidelný servis auta pred zimou? Čo obnáša základná príprava vozidla na zimu a čo preň môžeme urobiť naviac?
Základná príprava auta na zimu
Správna príprava vozidla na zimu vám umožní vyhnúť sa rôznorodým nežiadúcim problémom. S príchodom zimy je celkom zásadné sa o auto postarať a pripraviť ho na príchod krutých mrazov, aby ste ani počas tých najchladnejších rán nemali problémy so štartovaním motoru alebo nastupovaním do auta. Ako by mal takýto servis auta vyzerať?
Včasná výmena na zimné pneumatiky
Výmena letných pneumatík za zimné je a úplný základ prípravy na zimu. Ste si však istí, že výmenu robíte naozaj správne? Na čo treba pri nasadzovaní zimných gúm myslieť?
Základom je to, aby zimné pneumatiky mali minimálne 4 mm dezén (vzor vystupujúci z pneumatiky). V opačnom prípade môžu mať dokonca horšie jazdné vlastnosti, než nové letné gumy.
Pamätajte si, že vždy musia byť vymenené všetky štyri pneumatiky a pneumatiky na oboch nápravách musia byť v podobnom stave. Existuje názor, že lepšie pneumatiky je vhodnejšie nasadiť na predné kolesá, ale to je mýtus. Zadné pneumatiky sú rovnako dôležité, pretože zaisťujú jazdnú stabilitu.
Dôležité je tiež pamätať si čas, kedy ste si zaobstarali zimné gumy. Zimné pneumatiky by nemali byť staršie ako 5 rokov. Zmes pneumatiky postupne tvrdne a po mnohých rokoch nemusí mať správnu mäkkosť, ktorá je pre zimné pneumatiky charakteristická.
V rámci výmeny letných pneumatík za zimné pamätajte tiež na kontrolu tlaku v pneumatikách.
TIP: Viete, aký má byť správny tlak v pneumatikách?
Kedy prezuť auto?
Povinnosť jazdiť so zimnými pneumatikami platí od 1.11. do 31.3. Toto nariadenie má však celkom zásadné pokračovanie, ktoré znie: “v prípade, že: je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.”
V praxi to teda znamená, že hoci nás s letnými pneumatikami zastaví policajná hliadka napríklad uprostred januára, ale nebude práve mrznúť ani snežiť, nemôžeme byť pokutovaní ani inak perzekuovaní.
Extra odporúčanie: k rituálu výmeny pneumatiky pridajte aj kontrolu náhradného kolesa. Na náhradné koleso často zabúdame, a to, že je v nepoužiteľnom stave môžeme bez pravidelnej kontroly zistiť až vtedy, keď ho budeme najviac potrebovať.
Autobatéria
Photo by Daniel @ bestjumpstarterreview.com on Unsplash
Jedným z najčastejších vinníkov zimných porúch a problémov je batéria. Zlý stav batérie nám najmä pri vznetových motoroch môže zabrániť v rannom naštartovaní motoru za studena. Vznetové motory vyžadujú vyšší štartovací výkon a tiež generujú väčší odpor v prvých minútach prevádzky, pretože dlhšie trvá, než sa zahrejú na prevádzkovú teplotu.
Dnešné bezúdržbové batérie často nemajú prístup k elektrolytu, preto by ste sa nemali pokúšať dopĺňať ich sami. Je to nebezpečné a môže to spôsobiť problémy s elektrickým systémom vozidla.
Stav batérie môžeme skontrolovať meračom. Meranie by malo byť vykonávané keď je batéria v pokoji aj keď je zaťažená. Toto meranie vám vedia urobiť v každom autoservise a náklady naň nie sú obzvlášť vysoké, často ho dokonca urobia úplne zadarmo. V prípade zistenia, že súčasný akumulátor nie je vyhovujúci, odporúčame vymeniť batériu za novú.
Pravidelný servis pre prevádzkové kvapaliny
Pred zimnou sezónou musíme tiež skontrolovať alebo vymeniť zimné kvapaliny. Prečo?
Chladiaca kvapalina
Chladiaca kvapalina je prispôsobená tak, aby prežila aj tie najťažšie podmienky a je schopná odolať najväčším mrazom. Samozrejme, hovoríme o čerstvej chladiacej kvapaline. Opotrebovaním stráca svoje vlastnosti a prah tuhnutia môže ísť nebezpečne až k 0 stupňom C.
Aké sú riziká zamŕzania chladiacej kvapaliny pri ojazdenom vozidle? Je treba mať na pamäti, že sa nachádza v bloku motora, čo môže v najhoršom prípade spôsobiť jeho prasknutie. Opotrebovanú chladiacu kvapalinu je potrebné vymeniť za novú alebo pridať koncentrát pre zníženie bodu tuhnutia.
Brzdová kvapalina
Rovnako veľkú pozornosť je potrebné venovať brzdovej kvapaline. Je vysoko hygroskopická (absorbuje vlhkosť zo svojho okolia), čo v praxi znamená, že akékoľvek netesnosti môžu spôsobiť vniknutie vody do brzdového systému. Prítomnosť vody znižuje bod varu brzdovej kvapaliny, znižuje účinnosť brzdenia a v kritických situáciách môže brzdenie celkom znemožniť.
Štandardný suchý bod varu brzdovej kvapaliny je okolo 240 - 280 C°. V skutočnosti len asi 3 % kvapalnej vody v brzdovej kvapaline stačí na zníženie bodu varu až o cca 90 C°.
Kontrola a výmena brzdovej kvapaliny
V prvom rade je potrebné skontrolovať bod varu. Stav brzdovej kvapaliny môže naviac v niektorých prípadoch naznačovať aj jej farba – kvapalina mení farbu zo slamovej na viac hnedú.
Čo sa týka časového rámca, kvapalina by sa mala meniť približne každé dva roky (alebo po 60 000 km). Samozrejme, pokiaľ obsah vody v kvapaline dosiahne jedno percento, výmena je taktiež viac než na mieste.
Brzdovú kvapalinu si však sami vymeniť nemôžeme, pretože nové vozidlá majú systémy ABS a ESC, ktoré výmenu výrazne komplikujú a vyžadujú použitie diagnostického testeru. Najlepším riešením preto bude návšteva autoservisu.
Motorový olej
Photo by Tim Mossholder on Unsplash
Novšie autá si výmenu oleja väčšinou “vypýtajú” samé, prípadne by mal byť olej vždy skontrolovaný na pravidelných prehliadkach v autoservise. V každom prípade je tu však možnosť skontrolovať si aspoň hladinu pomocou mierky oleja, ktorá je viditeľne prístupná v oblasti motoru vozidla.
Pri rozhodovaní o výmene motorového oleje si musíme dať pozor na jeho zimný parameter, ktorý je označený číslom pred písmenom „W“. Tento parameter by mal byť čo najnižší. Olej s nízkou zimnou viskozitou zaistí v zime ľahšie štartovanie,rýchlejšie sa dostane ku všetkým súčástiam motoru a zaistí ich bezpečný chod.
Pravidelná údržba pre stierače
Stoja väčšinou len niekoľko eur, ale majú obrovský vplyv na našu bezpečnosť. Napriek tomu ich má mnoho šoférov v hroznom stave. Reč je samozrejme o lištách stieračov. V zime musia čeliť nielen dažďu, ale predovšetkým kalom, ktoré dopadajú na sklo z áut idúcich pred nami.
Aby sme sa vyhli šmuhám a nepríjemnému škrípaniu, zabudnime na stojan s najlacnejjšími „tržnými“ stieračmi a siahnime po lištách od overených výrobcov.
Nezabudnite vymeniť kvapalinu do ostrekovačov. Pri výbere musíme zvoliť takú, ktorá má nízky bod mrazu. Aby sme mali istotu, že nás zavlažovače nesklamú ani pri najväčších mrazoch, odporúčame zvoliť tú s bodom mrazu -20 C°.
Náš tip: Viete ako správne postupovať pri umývaní podvozku auta?
Čo zahŕňa dôkladnejšia údržba a príprava vozidla na zimu?
Photo by Michael Heuser on Unsplash
Činnosti spomenuté v predchádzajúcich odstavcoch by mali byť úplným základom a rituálom, ktorý je vykonávaný so železnou pravidelnosťou. Pozrime sa však aj na ďalšie kroky, na ktoré je dobré v rámci údržby svojho vozidla a jeho prípravy na zimu myslieť.
Údržba podvozku
Pred zimou je vhodné skontrolovať podvozok ojazdeného auta, či nejaví stopy korózie. Na kontrolu je najlepšie využiť špeciálny nájazd či kanál, vďaka ktorému budeme mať pohodlný prístup do celého podvozku. V niektorých mestách sú k dispozícii aj bezplatné nájazdy, prípadne môžeme zdvihnúť vozidlo pomocou zdviháku.
Najväčšiu pozornosť musíme venovať nosným prvkom, zaveseniu a brzdovému a palivovému potrubiu. Akékoľvek známky hniloby je najlepšie okamžite odstrániť, aby sa zabránilo ich šíreniu. Oplatí sa tiež chrániť podvozok antikoróznym náterom, ktorý odrazí nápor soli a bahna na cestách.
Pravidelná kontrola zapaľovacích a žeraviacich sviečok
Vznetový motor
Pred naštartovaním naftového motoru musíme počkať na zahriatie žeraviacich sviečok. Ide o vysokoteplotné ohrievače zabudované v hlave valcov pre uľahčenie štartovania najmä pri nízkych teplotách.
Žeraviace sviečky tiež stabilizujú voľnobežné otáčky pri zahrievaní motoru. Problémy so štartovaním naftovej jednotky môžu naznačovať, že žeraviace sviečky sú už silne opotrebované, preto sa oplatí ich pred zimným obdobím skontrolovať a v prípade potreby vymeniť.
Zážihový motor
Pri benzínovom motore skontrolujte sviečky, ale úplne iné - zapaľovacie. Spôsobujú zapálenie zmesi paliva so vzduchom (pri vznetovom motore k tomu dochádza automaticky), takže pracujú neustále.
Opotrebované zapaľovacie sviečky môžu nielen sťažiť štartovanie ojazdeného vozidla, ale môžu spôsobiť aj ďalšie nežiadúce komplikácie, ako je napr. strata výkonu, zhasnutie motoru, či jeho nerovnomerný chod.
Opotrebované zapaľovacie drôty môžu spôsobiť podobné príznaky, preto sa oplatí vymeniť ich spoločne. Prípadné prerazenie zapaľovacích káblov možno pozorovať po zotmení. Vlhkosť na nich môže spôsobiť preskakovanie iskier viditeľných v tme.
Údržba alternátoru
V zime je pri každom naštartovaní studeného motoru veľmi zaťažovaná batéria. Elektrinu spotrebovanú štartérom musí počas jazdy dopĺňať alternátor. Okrem toho zodpovedá za napájanie všetkých ostatných elektrických zariadení, teda osvetlenia, rádia, klimatizácie, navigácie atď. Preto musí byť stav alternátoru veľmi dobrý.
Opotrebovaný alternátor nemusí zvládať nabíjať batériu. Výsledkom budú notorické problémy so štartovaním motoru a nutnosť neustále zapájať usmerňovač. Stav alternátoru zmeriame pripojením merača na svorky a naštartovaním motoru. Potom skontrolujeme, či je meranie nabíjania na zodpovedajúcej úrovni. Opotrebovaný alternátor môžeme vymeniť za nový alebo poslať na repas.
Kontrola tesnenia
Photo by Daniel Foster on Unsplash
Problém tak prozaický a jednoducho riešiteľný, až je to úsmevné. Zamrznuté tesnenia sú vec, na ktorú si spomenieme iba v momente, keď sa nemôžeme dostať do auta. Voda, ktorá sa dostane do tesnenia môže spôsobiť, že dvere pri mraze jednoducho primrznú ku karosérii. Pokus o ich otvorenie za každú cenu často končí zlomenou kľučkou alebo vytrhnutým tesnením.
Ako sa proti tomu chrániť? Stačí najlacnejšia tyčinka alebo sprej na ochranu tesnenia. Mal by ochrániť nielen dvere, ale aj kufor.
Pravidelná údržba pre karosérie
Pred zimnou sezónou sa oplatí zájsť si na kompletné umytie auta, najlepšie do ručnej umývačky. Odstránime tak prípadné nečistoty, ktoré by mohli neskôr zadržiavať vodu a viesť k jej zamrznutiu. Po dôkladnom umytí celej karosérie je potrebné ju osušiť a ideálne naniesť ochranný vosk. Voskový povlak ochráni lak pred nečistotami a drsnými zimnými podmienkami.
Dôkladné umytie vozidla je tiež skvelou príležitosťou pozrieť sa na náter laku. V ojazdenom vozidle často nájdeme drobné odreniny, či začínajúcu koróziu, čo by sa mohlo počas zimy ešte zhoršiť. Čím skôr tieto nedostatky odstránime, tým lepšie.
Brzdy
Brzdové systémy moderných áut to majú v zime veľmi ťažké. Rôzne systémy, vrátane. ABS alebo ESP vyžadujú efektívne a presné ovládanie. Ľad, sneh, lístie a piesok aktivujú brzdy rôznymi spôsobmi a systémy zaisťujú stabilnú jazdnú dráhu.
Ako prvé by sme mali skontrolovať brzdové kotúče a doštičky. Našej pozornosti by nemal uniknúť ani stav brzdových hadičiek či kvapaliny.
Veľa problémov v zime často spôsobuje ručná brzda, ktorá môže pri väčšom zaťažení zamŕzať. Ak sú lanká staré a skorodované, zaseknú sa. Riešenie? Vymeňte lanká za nové, odolné proti mrazu.
Svetlá
Výmole, retardéry, obrubníky a ďalšie prekážky na ceste spôsobujú, že sa súosoť svetiel časom dekalibruje. S tým sa najčastejšie stretneme práve v zime, keď kvôli rýchlejšiemu stmievaniu najazdíme po súmraku podstatne viac ako v lete. Mnohí z nás chodia do práce aj z práce domov v úplnej tme.
Údržba svetiel by sa mala robiť pravidelne hneď z niekoľkých dôvodov.
Nastavenie svetlometov
Aby ste neoslňovali ostatných vodičov, nastavte si správnu úroveň svetlometov. Dá sa tak urobiť na diagnostickej stanici, v dielni alebo svojpomocne, a to tak, že zájdeme autom k stene, na ktorej si označíme úroveň, kam svietia a následne svetlomety vyrovnáme.
Poškodenie šošovky
Ďalším problémom svetiel môže byť ten, že dostatočne nesvietia. Dôvody sú zvyčajne dva. Tým prvým je zašpinenie či poškodenie šošovky. Kamienky, piesok a ďalšie nečistoty na ceste môžu spôsobiť poškriabanie šošovky. Našťastie, vyleštenie šošovky je pomerne jednoduché a prináša veľké zlepšenie viditeľnosti.
Druhá príčina je, bohužiaľ, ťažšie odstrániteľná - svetlomet je poškodený na vnútornej strane a svetlo sa vnútri odráža. Nie všetky svetlomety sa dajú opraviť a často je nutné ich celé vymeniť.
Zahmlievanie svetiel
Photo by Danny Sleeuwenhoek on Unsplash
Občas sa tiež stretávame s javom, kedy sa sila svetelného toku svetlometov zlepší až po pár minútach či desiatkach minút jazdy. Čím je to spôsobené? Dôvodom môže byť vodná para. Na jeseň a v zime, kedy je vysoká vlhkosť vzduchu, je častým problémom zahmlievania žiaroviek ojazdených áut. Problém zmizne, až keď zahriate žiarovky odparia všetku vodu, ktorá sa nazhromaždila vo vnútri svetla.
Filtre
Palivový filter
V zime sú bežne dostupné palivá na čerpacích staniciach obohatené o nemrznúce prísady. Bohužiaľ, nefungujú dokonale. To platí najmä pre moderné naftové motory, ktoré sú veľmi citlivé na kvalitu paliva. Parafín vyzrážaný v mraze by mohol poškodiť vstrekovací systém motoru, preto je nutné používať účinné palivové filtry. Tie sa zasa vplyvom nečistôt z palivovej nádrže dosť rýchlo zašpinia. Veľmi odporúčaná je tiež výmena, alebo aspoň kontrola palivového filtru pred zimou.
Vzduchový filter
Spolu s palivovým filtrom sa oplatí vymeniť aj filter zodpovedajúci za druhú zložku zmesi paliva a vzduchu, teda vzduchový filter. V zime bude musieť zastavit obrovské množstvo znečištenia nazbieraného z cesty.
Kabínový (peľový) filter
Keď už sme pri filtroch, musíme spomenúť aj filter, na ktorý mnoho vodičov zabúda – kabínový filter. Je zodpovedný za čistenie vzduchu vstupujúceho do interiéru vozidla, teda toho, ktorý dýchame. Na jeseň je ovzdušie znečištené lístím a inými nečistotami, ktoré môžu neskôr začať hniť.
Zatuchnutý vzduch nielen zhoršuje naše kognitívne schopnosti a spôsobuje napríklad ospalosť alebo bolesť hlavy, ale môže tiež spôsobiť alergické reakcie (peľ, prach, atď). Pri výmene kabínového filtru pred zimou je najlepšie zvoliť uhlíkový. Dodatočne odstraňuje nepríjemné pachy a škodlivé plyny vo výfuku automobilu.
Nevyhnutné príslušenstvo do auta na zimu
V zime sa oplatí mať v aute niekoľko užitočných vecí. Predovšetkým si musíme zaobstarať škrabku na okná, ktorá sa nám bude nepochybne hodiť. Rovnako dobre poslúži aj odmrazovač čelného skla. Zabudnúť by sme nemali ani na rukavice, ktoré zabránia omrznutým rukám.
Ak máte staršie vozidlo, ktoré sa musí otvárať kľúčom, nezabudnite mať vo vrecku bundy (nie v odkladacej priehradke!) rozmrazovač zámku. Zimné rána vám uľahčí protimrazový kryt nasadený na čelné sklo.
Tip: Ak s chcete predĺžiť životnosť sedadiel, obaľte ich poťahom.
Súčasťou vybavenia každého vozidla by mali byť aj štartovacie káble. Určite sa veľmi hodia, či už v prípade, že nebudete môcť naštartovať vy, alebo bude potrebovať pomoc niekto z vášho okolia.
Pred nákupom káblov si overte, na aký objem motoru a výkon sú upravené. Čím väčší motor, tým silnejšie káble musíme kúpiť.
Pri ceste do hôr alebo v iných náročných zimných podmienkach je potrebné sa chrániť ešte starostlivejšie. V náročnom teréne či pri nečakaných situáciách nás môžu zachrániť reťaze, skladacia snehová lopata, ťažné lano alebo kusy rohožiek, ktoré kolesám umožnia dostať sa zo snehu.
Zhrnutie - prečo nepodceniť pravidelnú údržbu auta?
Kontrola vyššie uvedených bodov nám nezaberie veľa času a zaručí bezpečné prežitie zimy. Pokiaľ sa do toho nechceme pustiť sami, môžeme tieto činnosti vždy zveriť dielňam alebo špecializovaným firmám. Vedieť sa vyhýbať núdzovým situáciám je zásadné a v tomto prípade platí, že obozretný je vždy poistený.